Actief Burgerschap

“De bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren”, zo luidt de omschrijving vanLees meer


De organisatie van ons onderwijs

Als redelijk grote school werken we met 10 stamgroepen. Die verdelen we in onderbouw (instroom 4-jarigen, groep 1 en 2), middenbouw (groep 3, 4 enLees meer


Dit jaar onder de aandacht

We blijven ons als school ontwikkelen. Dit schooljaar gaan we aan de slag met: Een doorgaande lijn in Technisch lezen in de midden- en bovenbouw.Lees meer


Diversiteit en seksualiteit

Kinderen worden op school voorbereid op hun toekomstige rol in de maatschappij. Vanuit de kerndoelen moet er aandacht zijn voor seksuele weerbaarheid en respectvol omgaanLees meer


Huisbezoek

Te bevordering van het contact tussen school en thuis gaan de stamgroepleiders op huisbezoek. In de midden- en onderbouw gaan de stamgroepleiders één keer op huisbezoekLees meer


Huiswerk

Huiswerk eerst niet… Omdat we op school erg intensief werken, vinden we huiswerk voor jonge kinderen meestal niet nodig. We vinden dat kinderen zich naLees meer


Jaarverslag

Ieder jaar schrijven wij een jaarverslag. Dit jaarverslag is een verantwoordingsdocument over het schooljaar 2019 – 2020 aan ouders, kinderen en alle anderen die betrokkenLees meer


Jenaplanonderwijs

Onze school is een samenleving in het klein. Wij vinden het belangrijk dat onze school een plek is waar kinderen, ouders en leerkrachten met plezierLees meer


Kanjertraining

Wij vinden het belangrijk dat onze school een plek is waar kinderen, ouders en stamgroepleiders met plezier naar toe gaan. Met elkaar hebben we ‘de GoudenLees meer


Leerlingvolgsysteem

Een leerlingvolgsysteem is een programma dat de leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordtLees meer


Lesmethode

Op onze school gebruiken we de volgende (leer/)lesmethoden: Voorbereidend leren Onze onderbouw werkt thematisch en volgt de ontwikkeldoelen van het jonge kind. Er wordt geenLees meer


Onderwijstijd

Leerlingen hebben recht op voldoende uren onderwijs (onderwijstijd). Daarom heeft de overheid de hoeveelheid uren les (normuren) vastgesteld. De onderwijstijd geldt voor het basisonderwijs, voortgezetLees meer


Oudergesprek

Iedere 6 tot 8 weken vinden er oudergesprekken plaats. Je kunt je daar als ouder voor aanmelden. Dat hoeft echt niet elke keer, maar weLees meer


Rapporten

Elk kind krijgt twee keer per schooljaar een rapport, onderverdeeld in een klein verslag (onderbouw een tekeningenverslag) en een groot verslag. Doel van het rapportLees meer


Stamgroepen

Op De Mheen werken we met stamgroepen, waarin 3 verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Leerlingen leren niet alleen van een leerkracht, maar juist ook vanLees meer


Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk onderdeel binnen het inspectietoezicht. Scholen en ouders zijn hier al jaren heel druk mee, maar vanaf nu wordt het ook beoordeeld.Lees meer


Wereldoriëntatie

Binnen het Jenaplanonderwijs staat wereldoriëntatie centraal. Waar op andere scholen de vakken, zoals aardrijkskunde, biologie en geschiedenis, als afzonderlijke vakken worden gegeven, is dit bij onsLees meer


Zindelijkheid

We verwachten dat je kind zindelijk is, wanneer hij naar school gaat. Het is voor een juf niet mogelijk om een kind te helpen bij hetLees meer