Inspectiebezoek

dinsdag 18 juni 2019

Al eerder gemeld dat we nu op alle onderdelen voldoende of goed hebben gescoord. Hoewel we hard gewerkt hebben om dit ook voor elkaar te krijgen en vol goede moed waren, lucht het enorm op. Nu naast vasthouden en bewaken ook weer tijd voor andere zaken.
Nu ging het over didactisch handelen: geeft elke leerkracht op een zodanige manier les dat alle kinderen een (volgende)stap kunnen zetten. Ja dat kunnen ze. In onze driejarige stamgroep gaat het soms anders, maar de conclusie is dat we dit nu onder de knie hebben. In elke jaargroep zitten al drie niveaus dus in een stamgroep soms wel 9. Dat vergt veel van een leerkracht. Het biedt ook kansen door kinderen van gr. 4 soms aan te laten sluiten bij een instructie van gr. 5 of herhaling bij een onderdeel van gr. 3.
Het andere onderdeel was kwaliteitszorg. Kennen we onze sterke en zwakke onderdelen en hebben we daar een passende systematische oplossing voor. Tijdens studiemomenten samen bespreken en vooral goed afspreken wat er wel of niet gedaan moet worden en dan in de groep aan het werk.
Mooi voorbeeld: het digikeuzebord bij de onderbouw. Een jaar geleden geïntroduceerd. Kinderen kunnen hun werkles zelf plannen.  Na de zomer uitgebreid met een kindvolgsysteem, zodat de juffen ook weten wat een kind koos en of het nog herhaling nodig heeft. Daar hebben we scholing voor gehad in februari. Inmiddels bevalt dit goed en krijgen ouders van huidige gr. 1 kinderen tijdens het oudergesprek ook vanuit die bevindingen een gesprek over hun kind.
Deze manier van veranderen en volgen is nu dus ook op orde.

Ook wil ik jullie, ouders van De Mheen, bedanken voor de manier waarop jullie dit met ons hebben meebeleefd. Wel met belangstelling, maar nooit met boze reacties. Dit hebben wij als team heel prettig gevonden. Dank daarvoor!!

Delen via